Hromnice a imbecilita (časosběrný dokument)

Dnes je 2. února – jsou Hromnice Imbolc není lékařská zkratka pro imbecila. Takhle říkali irští Gaelové v dávných dobách svátku u nás známému jako Hromnice.

 

  Nezmiňuji se o Hromnicích jen tak pro nic za nic: možná i vy jste viděli film „Na Hromnice o den více“, ve kterém se Phil (Bill Murray) dostane do časové smyčky a furt se mu opakuje jeden a ten samý den.    Právě tenhle film mne dovedl k nápadu udělat to, co tam udělal on: Začnu se v dospělém (v mém případě důchodcovském) věku učit na piáno. Přesněji řečeno: zabojuji  proti své klavírní imbecilitě.

     Já hraju na klavír jako ďas, zahraju kdeco,  ale neumím hrát z not. Chodil jsem do klavíru několik let, ale plynné čtení not jsem prostě nezvládl. Tedy, odborník by to nenazval klavírní imbecilitou, ale notovou dyslexií.

 

8. února 2016

Jedna nota denně

 

     Konečně jsem se k tomu dokopal  a začal  noty studovat. Phil (Bill Murray) v „Hromnicích“  sice denně  chodil za učitelkou klavíru, ale já nejsem v nekonečné časové smyčce jako on (nikdy bych neřekl, že v důchodu budu mít tolik práce, je to pořád něco)…Takže si musím poradit sám.

     Nakreslil jsem na papírové čtvrtky formátu A5 prvních deset not plus nutný  kousek notové osnovy. Na každý list samozřejmě jednu. Na zadní stranu napsal velkým latinským  písmenem její  název. Každý den v týdnu se naučím jednu kartičku  a v sobotu a neděli budu odpočívat: nesmím se zas tak moc přetěžovat.

 

20. února 2016

Nikde nablízku není vhodná propast

 

     Míchám noty jako karty a pak je rozkládám a čtu… Mám dyslexii nebo nemám? Proč některé noty poznám na první pohled, kdežto jiné i po dvou týdnech visí trapně na linkách jako neznámí tajemní tvorové, které dosud lidské oko nespatřilo?  Je to bída, Phile! A k zlosti. Vykašlat se tak na to a rozjet se s autem do propasti! (Tomu ovšem budou rozumět jenom ti, kteří film „Na Hromnice…“ s Billem Murrayem v hlavní roli viděli.)

 

 

18. března 2016

Jiří Kajínek a Václav Hudeček

 

     Zabojoval jsem a umím už identifikovat všechny noty, i ty na pomocných čárkách, co jsou nahoře a dole mimo osnovu. Vznikl ale nový problém: basový klíč. To je pro klavír nutné, my klavíristi musíme ovládat nejen klíč, který používá Václav Hudeček, ale i ten, který používají basisti (žádného významného basistu neznám, napadá mne jen Kajínek))

Takže zas znova od začátku, neboť  mně dobře známé noty,které umím v houslovém klíči nazvat takřka křestním  jménem,  se v „ basovém“ klíči jmenují úplně, ale úplně   jinak.

 

23. března 2016

Jak mne zklamal J.J.Rousseau

 

      Stejně je to celé nějak zbytečně složité. Proč notu Cé jednou přesně v půli  protíná linka, kdežto o oktávu výš si Cé hoví v mezeře mezi linkami? Navíc ten basový klíč: kdyby bylo linek více, nemusel by basový klíč být a nemusel bych se učit celou hromadu not znovu, pod jiným jménem. Není to až moc komplikované?

     Jean Jacques Rousseau (1712-1778) byl asi stejného názoru jako já, protože svého času, jak známo, prosazoval svůj zcela originelní vlastní systém notového záznamu. Ale neujal se. Opustil tuto oblast bádání a začal se zabývat lidskoprávní problematikou, což později vedlo… Ale dosti tlacháni, zpět ke klavíru: Kdyby J.J. Rousseau prosadil svůj jistě geniální notopis, mohl jsem už víc než  50 let hrát bez potíží  z listu  „Měsíční sonátu“. Takhle hraju akorát „Chlupatý kaktus“ anebo Suchého- Šlitra „Každý ráno na piáno“… Což dokáže každý, kdo si jen trochu  „osedlal klavír“, jak to krásně vyjádřil Karel Čapek v románu o neschopném skladateli Foltýnovi.

 

27. května 2016

Noty a vzduchovka

 

     Tak už umím skoro všechny noty, co jsou, v obou „klíčích“,  byť to jde strašně pomalu.   Dalo to ale práci! Věřili byste, že not je minimálně tak okolo čtyřiceti?  Ty noty, které skladatel vpíše přímo  do  osnovy, ty se dají identifikovat jakž takž. Zadívám se na ně pronikavým zrakem odborníka a vím – ty seš, potvoro,  v basovém Dé, v houslovém Há. Ale ty na pomocných čárkách,  – to je už fakt vysilující. A takových případů je plno a pomocných čárek nad i pod osnovou přibývá…

     Za mého mládí jsme stříleli ze vzduchovky vrabce na telegrafních drátech. Ten na drátě sedící vrabec se trefit dá (mně se to sice nepodařilo, ale některým starším kámošům jo), ale když začali poletovat pod dráty, nad dráty, to už vzduchovkou netrefíš…No, dá to ještě práci.

 

 

17. června 2016

Názor muzikologa

 

     Navštívil jsem muzikologa, který shodou okolností bydlí nedaleko. Ujistil mne, že perfektní zvládnutí not a hraní z listu není nic těžkého, jen pouopouhá otázka cviku, prachprostá rutina.  Zajímavé, že já po půlhodině procvičování se v poznávání not (snaha identifikovat neznámou notu v co nejkratším čase) jsem natolik vyčerpán, že sotva vstanu z křesla. Nejde mi to.  Musím si dát další kávu, abych po zbytek dne („notuji“ brzy  ráno) mohl dále fungovat.

 

17. června 2016 večer

Rada virtuózova

 

     Večer jsem si vzpomněl na  vzdáleného strýčka, který, nyní již na odpočinku,  byl povoláním klavírní virtuóz. Snad bude znát nějakou fintu, jak se stát v oblasti   "notočtení"  konečně rutinérem... On jím stoprocentně byl, viděl jsem ho hrát na koncertech přímo z not oběma rukama a velikou rychlostí.

     V dlouhém telefonátu jsem z něho dostal jen to, že vždycky, když před koncertem letěl v letadle, promítal  si klavírní part s notami v hlavě a takto si celou skladbu promrskával, aby ji pak mohl, třeba v Reykjavíku,  hrát bez potíží zpaměti.. No, ani jsem to nezkoušel…Nezbývá, než doučit se všechny noty, i ty, co jsou  na kartičkách  nad a pod osnovou, tak, abych  je později mohl z notového záznamu, sedě za klavírem, bezpečně  identifikovat. A sednout za piáno a začít už konečně hrát.

 

18. června 2016

Sluchaři a notaři (s krátkým „a“)

 

     Dost mne překvapil Václav Kopta, který ve Všechnopárty tvrdil, že neumí hrát z not. Že prý je „sluchař“. Našel jsem si o něm, že absolvoval konzervatoř, takže mu až tak moc nevěřím. Já jsem to s neznalostí hraní z not dotáhl akorát po čtvrtý ročník tzv. lidušky. Uměl jsem poznat bezpečně notu Cé a od ní jsem si při nácviku skladby ostatní noty odpočítával. Pak jsem se naučil skladbičku nazpaměť a bylo to. Podle mne každý absolvent konzervatoře musí být nutně "notař", teda musí ovládat notočetbu, hraní z listu.

     Pokud tedy nějaký sluchař absolvuje konzervatoř, neznaje not, musí to být génius, který si poslechne „Měsíční sonátu“ z nahrávky, pak sedne ke klavíru a zahraje ji. Možná něčím takovým Václav Kopta je.

 

23. září 2016

Ferenci Lisztovi nablízku

 

     Když jsem dnes 23. září poprvé otevíral noty (Carl Czerny: Opus 599), měl jsem sváteční pocit. Vybral jsem si dobře: Opus 599, nesoucí název „Prvé cvičenia pre klavír“,  není žádná ta pitomá školička, obsahující skladby typu: Sedí liška pod dubem, hraje karty s holubem…Noty sedí pevně  na linkách tak, jak jsem si to při svém tréninku notové identifikace představoval. No a  žákem Carla Czerného (1791-1857) byl i slavný Ferenc Liszt!

 

11. listopadu 2016

Zázrační starci

 

     Můj a Lisztův učitel Carl Czerny byl zázračným dítětem. V devíti letech zahrál Mozartův koncert pro klavír. Takové zázračné děti se vyskytují i dnes. Ale  pozor -  jsou i „zázrační starci“, že bych se jím třeba teďka stal? Vzpomínám si, že jsem kdysi dávno  ještě v černobílé televizi jednoho takového viděl. Měl určitě hodně  přes osmdesát a ruce se mu, jak se mi zdálo, klepaly, ale jen když nehrál. Jakmile začal hrát, ruce a hlavně prsty byly velmi svěží a náročnou skladbu zahrál v neuvěřitelném tempu a  bez jediné chybičky. Když skončil, obecenstvo bouřilo a dožadovalo se přídavku. Tu se ale ukázalo, že je tím, čím je, čili skutečně  velmi  starým pánem:  dojemným omluvným gestem naznačil, že v nejlepším jest  třeba přestati, a odšoural se ( za ještě většího potlesku) z pódia. Mám pocit, že to mohl být Vladimir Horovitz.

 

26. ledna 2017

 

Jsem zázračný stařec, ale jen z malé části

     Tak už přes dva měsíce hraju z not. Dnes jsem se v Opusu 599  dostal k Etudě 39 (část „Cvičenia v ostatných ľahkých tóninách“).. Bál jsem se křížku,  ale ono to jde, když si člověk proletí dotyčnou stupnici. Stupnice mám v hlavě ještě z dob lidové školy umění, a když si představím, že jsem si na ni vzpomněl i po padesáti letech, je to zázrak, i když pravda jen nevalný.. Čtení not  jde pořád ztuha.

 

4. března 2017

Budu hrát „Měsíční sonátu“

 

     Dostal jsem se k Etudě 71 ( část „Melódie s ozdobami a bez ozdôb“) a dlouho  přemýšlel, zda to nepřeskočit – nač se zdržovat s ozdobami? Ale vzpomněl jsem si, že možná v Beethovenově „Sonátě měsíčního svitu“ nějaké ty ozdoby budou, takže radši se tím prokoušu.

 

30. července 2017

Dojel jsem

 

     Dojel jsem k Etudě 78, do konce not mi zbývá ještě dvaadvacet  pekelně těžkých kousků, včechny s křížky nebo béčky. Etud je celkem sto. Hraní z not je pro mne stále stejně vysilující, ale: víte, že se mi to začíná už trošičku líbit? Ona ta Etuda 78  není žádný  Rachmaninov, ale je v ní jiskra a hudební nápad a je milo ji hrát.

 

8. srpna 2016

Hromnice

 

     Do příštího svátku Hromnic snad dojdu na poslední stranu Opusu 599  Carla Czerného.  Cvičím, pokud to jde, každé ráno hodinu (školní hodinu, tedy 45 minut). Dnes jsem  sice šel  „za piáno“, protože místo ranního cvičení píšu tenhle text, ale už ho zakončuji a odešlu, aby žil  svým vlastním, zřejmě krátkým,  životem. Tak si to ještě proletím, naposled pohledám chyby a překlepy, a pak zmáčknu závěrečnou  klávesu na mé klávesnici: bude to ta s nápisemi s nápisem „End“..

 

8.srpna 2017 večer

A imbecilita

 

Tak mne napadá, když v předminulém století potenciální nevěsty musely předvést, jak hrají na piáno: nebyl to svým způsobem test inteligence, hmatatelný důkaz, že děvčeti to pálí, že se umí soustředit, že dokáže být trpělivá a dosáhnout skrz všemožné nesnáze excelentního provedení skladby „Für Elise“? Či kterékoli jiné, stačí dát před ni noty ? Tím dokázala, že je perspektivní nevěstou. Ale pokud bylo děvče, třeba i hezké, natolik „slabé v oblasti myšlení“ (imbécile znamená francouzsky mimo jiné i "slabý"), že nebylo sto (tak, jako v případě mé osoby) se noty naučit, tak…No, mám nad čím přemýšlet…

 

 

 

 

 

Autor: Petr Karas | pátek 11.8.2017 10:19 | karma článku: 8,23 | přečteno: 325x
  • Další články autora

Petr Karas

Má milovaná Hynaiska

12.1.2018 v 18:00 | Karma: 3,94

Petr Karas

Ze zápisníku zmizelého

14.11.2017 v 15:03 | Karma: 9,75

Petr Karas

Kariéra a bariéra

11.11.2017 v 13:49 | Karma: 13,58

Petr Karas

Kam zmizel ten starý song (1.)

26.10.2017 v 8:37 | Karma: 12,56

Petr Karas

Víte to vy?

20.9.2017 v 15:20 | Karma: 12,06

Petr Karas

Setkání po letech

8.9.2017 v 14:41 | Karma: 12,40

Petr Karas

Symbol člověka

26.8.2017 v 17:00 | Karma: 12,53
  • Počet článků 10
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 443x
Jsem důchodce, žijící na vesnici. Původně jsem měl být učitelem, ale postupně jsem vykonával i jiná povolání, naposled jsem střežil naší službě svěřené objekty. Nyní již nepracuji a věnuji se koníčkům a práci kolem rodinného domku.

Seznam rubrik