Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kam zmizel ten starý song (1.)

     Hledal jsem prostřednictvím počítače jeden song,  píseň z doby mého dětství, kdy byly v módě mužné barytony a kdy texty byly plné poezie. Ale nenašel jsem.

 

     Hledání je ošidný koníček. Houževnatý Josef Mužík hledá svůj štěchovický poklad dlouhá léta, a nic. Nehouževnatý buldozerista nechtěně vyhrabe ze země poklad nedozírné historické hodnoty, který se jednou stane magnetem pro návštěvníky  Národního muzea v Praze. Mám na mysli onen hrnec, který připomíná divotvorný hrnec z muzikálu Divotvorný hrnec a který byl prvním hrncem u nás, jemuž v nemocnici zkoumali jeho fraktury pod rentgenem. Nemohu se dočkat chvíle, kdy nám vědci prozradí, co v hrnci před třemi tisíci let bylo, snad ne to, co měla v hrsti babička na kolečkové posteli v “Slunci, senu a jahodách”…  Neboť velmoži tisíce let před naším letopočtem měli tytéž potřeby jako dnešní smrtelníci. Ale to už odbíhám od tématu.

 

      Chtěl jsem totiž sdělit, že jsem se též pustil do hledání. Chtěl  jsem si prostřednictvím počítače pustit jeden song,  píseň z doby mého dětství, kdy byly v módě mužné barytony a kdy texty byly plné poezie. Zmíněná píseň byla o matičce Praze a přirovnávala Prahu ku veliké lodi, na jejíž palubě chodíme my, jarem pobláznění zasnění plavčíci, věže chrámů jsou stožáry, místo lodního houkání něžně troubí pražští taxikáři a docela nahoře vlají vlajky, inu tenkrát v padesátých letech vlajky vlály skoro v každé básni či písni.

 

     Zadal jsem do “Youtube” název – “Praha je zlatá loď”, ale ouha: má píseň byla drze vytlačena Mládkovou trucpísní “Brno je zlatá loď”. Mládkových “Brn” (anebo “Brní”?) tam bylo víc než dost, v nejrůznějších modifikacích, a pod touhle hromadou lodí původní “Zlatá loď” zmizela zcela beze stopy.

Zkusil jsem to tedy jinak: zadal jsem do počítače kus textu, který jsem si bezpečně pamatoval: byl to verš “když taxikáři tiše troubí na rohu náměstí…” Leč monitor mi zavalila druhá lavina: pražští taxikáři: taxikáři protestovali, taxikáři blokovali, taxikáři a konec slušnosti, taxikáři okradli cizince a riskovali, taxikáři a uber.

 

     Ubral jsem tedy ve svém úsilí a zklidnil se. Zkusím to z jiného konce: cestou přes interpreta. Ten krásný baryton, to mohl být jen Jiří Vašíček nebo pan Cortéz ( křestní jméno mi už nenabíhá, ale Hernando se myslím nejmenoval). A vida, bingo, přes Jiřího Vašíčka (nikoli hokejistu) jsem v cíli a je to tady: píseň “Praha je zlatá loď”, autor hudby Ludvík Podéšť, autor textu Karel Šiktanc. Tak vida, autor textu byl básník Karel Šiktanc, oceněný v roce 2010 panem prezidentem. Jó, když básník textaří, tak se dílo podaří…

 

     Ale to bylo už vše. Dál, k vlastnímu poslechu písně, jsem se nedostal, píseň je “nedostupná”. Neutuchajícím hledačstvím, po vzoru Josefa Mužíka, jsem se dopídil akorát k tomu, že se nachází na LP desce z roku 1978 “Je krásné zpívat vám”…

 

      Tak mne napadlo: nebude na “Youtube” zmíněná LP deska?

 

     Nebyla. Ale když jsem tak procházel donekonečna se táhnoucí nabídku nejrůznějších jiných písní, narazil jsem na píseň „Na shledanou v lepších časech“. Voskovec s Werichem ji nazpívali v roce 1933 a pak, ano! Po jisté době přišly ty „lepší časy“. Mám na mysli ty chvíle, kdy se píseň stala znělkou pravidelných „Hovorů z Lán“, kdy my Čechové jsme byli světoví, pro amerického prezidenta bylo ctí setkat se s prezidentem naším a kdy komunisté byli takhle maličtí (to byla zas jiná píseň s názvem „Starej pán sedí a poslouchá jazz“).

 

     Dost špatně jsme to tenkrát pochopili. Netušili jsme, že ony „lepší časy“ probíhaly právě tenkrát, když „Lepší časy“ hrávávali každou neděli v rádiu. Ta píseň se měla jmenovat  „Vítáme vás v lepších časech“. S dovětkem: a užijte si to, holenkové, protože – a to nám teda věřte - nic lepšího už za svého bídného života nezažijete. Další lepší časy přijdou, jak praví básník a bard žhavé současnosti, až  Baník porazí Barcelonu. Ale to, Jarku Nohavico, uplyne pod těšínskými mosty ještě hodně, hodně, hodně vody…

 

Autor: Petr Karas | čtvrtek 26.10.2017 8:37 | karma článku: 12,56 | přečteno: 488x
  • Další články autora

Petr Karas

Ach synku, synku aneb sto let Československa

V roce, kdy si připomínáme sté výročí Československa, bude jistě vzpomenuto mnoho dějinných podrobností a onen den, 28. říjen, bude slaven. Při této příležitosti se snad opět bude zpívat česká lidová píseň „Ach synku, synku"..

9.5.2018 v 15:03 | Karma: 11,03 | Přečteno: 1056x | Diskuse| Poezie a próza

Petr Karas

Má milovaná Hynaiska

Tajná skupinka „požárníků“ (rozuměj: požárník je ten, co zakládá požáry) slavila 12. srpna 1882 úspěch. Divadlo hořelo jasným plamenem a rozjásaný národ český dostal tvrdý úder. Takových úderů bylo i bude ještě mnoho...

12.1.2018 v 18:00 | Karma: 3,94 | Přečteno: 99x | Diskuse| Politika

Petr Karas

Ze zápisníku zmizelého

Nemám teď na mysli dílo Leoše Janáčka Zápisník zmizelého – pro tenor, alt, tři ženské hlasy a klavír, o kterém píše Wikipedie pouze anglicky ( česká verze byla asi vymazána, neboť se tam nevhodně citovalo o menšinách )

14.11.2017 v 15:03 | Karma: 9,75 | Přečteno: 282x | Diskuse| Kultura

Petr Karas

Kariéra a bariéra

Kráčím životem ukrácen o požitek plně si vychutnávat anglicky zpívané písně. V dnešní době, když už i čeští interpreti zpívají anglicky (Lenny) a kdy i na naší vesnické škole vyučuje angličtinu rodilý Američan, jsem znevýhodněn.

11.11.2017 v 13:49 | Karma: 13,58 | Přečteno: 296x | Diskuse| Kultura

Petr Karas

Víte to vy?

Je výborné, že slavný válečný román o osudech dobrého vojáka Švejka se mi někde ztratil. Alespoň nemusím hledat, na které stránce a ve kterém díle románu se o tom psalo: ušetřím tedy mnoho času.

20.9.2017 v 15:20 | Karma: 12,06 | Přečteno: 375x | Diskuse| Média
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

  • Počet článků 10
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 443x
Jsem důchodce, žijící na vesnici. Původně jsem měl být učitelem, ale postupně jsem vykonával i jiná povolání, naposled jsem střežil naší službě svěřené objekty. Nyní již nepracuji a věnuji se koníčkům a práci kolem rodinného domku.

Seznam rubrik